WAT ZIE JE...

Het innoverende, mooie of lelijke wijnglas met inhoud?

Glas met water en limoen

Het is een wijnglas waar een limoen in ploft in een overheerlijke slok water. Als je naar dit glas kijkt verandert er in wezen niets aan het glas met inhoud, maar het zegt wel iets over HOE je naar dit glas kijkt.

Wellicht denk je gelijk ‘het glas is halfvol', dan ben je ongetwijfeld een rasoptimist. Want je bent in wezen je eigen gids van het kijken. Jouw kijken wordt bepaald door jouw eigen blik op de wereld. 

Bovendien wordt je anno 2018 hierin flink uitgedaagd. Je wordt iedere dag overspoeld met beelden. Facebook, Instagram en Pinterest zijn zomaar wat social media platforms waar talloze beelden op te vinden zijn. Maar ook als je door de stad loopt slaan de reclameborden je om je oren.

Welke waarde je geeft aan de beelden is afhankelijk van;
  1. Je eigen associaties
  2. Je eigen interpretaties
  3. Je eigen blikveld
Kind zijn (normaal gesproken) is daarom ook zo lekker. Je kunt nog gemakkelijk fantaseren en wegdromen bij plaatjes en afbeeldingen. Tenslotte: 'Een beeld zegt meer dan duizend woorden'. Eenmaal volwassen heb je slechts geleerd om vooral maatschappelijk verantwoord bezig te zijn, wat natuurlijk ook best prettig is. Maar volgens mij moeten we het stukje kind zijn nooit uit het oog verliezen. 

Kijken, voelen, ervaren, het ligt zo voor de hand. Mocht je het onderweg verleerd zijn? Pak het gewoon weer eens op. Zo lekker…


Hetty Hurkmans
EGG to HUMAN
April 2018

Delen wordt erg gewaardeerd!
Deel button LI

Facebook link linkedin link twitter klik Instagram link mailcontact